Emotii la interviu?

Interviu
Vi s-a intamplat vreodata sa experimentati emotii neplacute intense (cum ar fi de exemplu anxietatea) inaintea unui eveniment important (interviul de selectie pentru un loc de munca)? Cum ati facut fata acestor emotii? Ati incercat sa va relaxati? V-ati spus diverse lucruri, cum ar fi „o sa fie bine”? Au functionat strategiile pe care le-ati avut?
In acest articol ne propunem sa facem o scurta trecere in revista a emotiilor pe care le experimentam atunci cand mergem la un interviu pentru ocuparea unui loc de munca si a metodelor eficiente de gestionare a acestor emotii.
Ce sunt emotiile?
Emotiile sunt trairi subiective complexe, care au componente mentale (mental putem sa ne spunem diferite lucruri, pozitive sau negative, referitoare la evenimentele prin care trecem), fizice (le putem simti ca o tensiune puternica, o activare fiziologica intensa) si comportamentale (putem avea comportamente adaptative – ajung din timp la locul interviului,  sau dezadaptative – imi rod unghiile).
Sa luam, ca exemplu, o persoana care participa la un interviu de selectie de personal pentru ocuparea unui loc de munca. Inaintea interviului, persoana poate sa isi spuna “Voi fi un dezastru. O sa ma pierd. ” Daca persoana face aceste predictii negative, este foarte probabil ca inainte si in timpul interviului sa inceapa sa simta o tensiune interna (in corpul ei), sa transpire si/sau sa aiba senzatia de nod in stomac. Iar in incercarea de a scapa de aceste senzatii neplacute din timpul interviului,  va incepe sa vorbeasca repede si va evita contactul vizual cu intervievatorii. Dar, in ciuda incercarii de a evita contactul vizual si de a termina cat mai repede, este posibil ca senzatiile fiziologice sa se intensifice pe parcursul interviului iar acest lucru ar putea duce la alte ganduri negative („Toata lumea vede cat de prost ma descurc”), care, la randul lor, pot duce la alte comportamente neproductive (sa vorbeasca pe un ton foarte scazut). Vi se pare cunoscut?
Haideti sa vedem cine sau ce determina aceste emotii? Sa fie situatia prin care trecem raspunzatoare de emotiile noastre sau poate e altceva?
Modul in care interpretam o situatie determina emotiile pe care le simtim in acea situatie. Spre exemplu, daca sunati un prieten si primiti ton de ocupat si apoi nu va mai suna, ce va trece prin minte? Va ganditi ca acea persoana este suparata pe dumneavoastra? Cum va simtiti cand aveti acest gand? Sunteti ingrijorat? Ce faceti? Va promiteti ca nu il mai sunati niciodata sau ca nu ii mai raspundeti la telefon vreodata? Dar daca va ganditi ca este intr-o sedinta si nu a putut raspunde dar va va suna cat de repede poate? Cum va simtiti cand aveti acest gand? Va simtiti bine? Ce faceti? Il resunati a doua zi? Interpretarile diferite ale aceluiasi eveniment sunt asociate cu emotii diferite si cu reactii comportamentale diferite. Prin urmare, am putea spune ca nu evenimentele prin  care trecem ne determina emotiile pe care le traim, ci interpretarile noastre  despre evenimente ne influenteaza emotiile pe care le avem. Interpretarile noastre influenteaza si comportamentele noastre si  starea de activare fiziologica.
Emotii
Si in cazul interviurilor ce se intampla?
Pot sa apara o serie de interpretari negative „Nu voi face fata”, „Va fi un dezastru”, ”Nu ma plac”, „Cauta modalitati sa ma ‚prinda’ ”, ”Vor gasi puncte slabe in CV-ul meu”  sau o serie de interpretari eronate referitoare la: performanta anterioara pe care am avut-o la interviurile de selectie, comparatia propriei persoane cu alte persoane, consecintele negative pe care le anticipam, daca nu performam asa bine cum am dori, interpretarea negativa a reactiei celorlalti la ceea ce eu spun/fac.
In functie de aceste interpretari, emotiile pe care le experimentez sunt de anxietate, comportamental pot sa evit sa ma prezint la interviu, sau sa nu pot sta linistit pe un scaun, iar fiziologic (daca ma prezint la interviu) pot sa transpir, sa imi tremure vocea, sa ma balbai, sa am un nod in stomac,  sa nu fiu coerent(a).
Ce pot face ca sa gestionez emotiile la interviu?
Daca consecintele interpretarilor pe care le facem sunt cognitive, comportamentale, respectiv fiziologice si strategiile vor viza cele trei nivele:
1. La nivel fiziologic sunt strategiile care reduc tensiunea pe care o resimt, cele mai importante fiind: exercitii de respiratie, tehnici de relaxare. Spre exemplu ati putea incerca urmatorul exercitiu:
Opriti ceea ce faceti si stati jos sau sprijiniti-va de ceva. Tineti-va respiratia si numarati pana la 6. Cand ati ajuns la 6, expirati si spuneti in gand „calm, relaxat”. Inspirati si expirati intr-un ciclu de 8 secunde. 4 secunde inspirati si apoi 4 secunde expirati. Pe expiratie, repetati in gand „caaaaalm”. Dupa fiecare minut (7-8 respiratii) tineti-va din nou respiratia pentru 6 secunde si apoi reluati ciclul de 8 secunde.
2. La nivel cognitiv, sunt strategii care presupun identificarea mecanismelor mintale disfunctionale si modificarea lor astfel incat sa fie functionale, logice. Spre exemplu:
Ganduri negative:  „O sa fiu un dezastru” / „Nu o sa ma placa” / „Cauta modalitati sa ‚ma prinda’ ”/ „O sa imi descopere slabiciunile”
Ganduri rationale: „O sa fac tot ce e omeneste posibil” / „Le-a placut ceea ce au citit in CV, altfel nu m-ar fi chemat la interviu” / „Imi vor da posibilitatea sa imi demonstrez cunostintele in domeniul meu de expertiza” / „Daca ar fi fost o mare problema, nu as fi ajuns pe lista scurta de interviuri. Voi discuta despre toate aspectele intr-o maniera pozitiva”
3. La nivel comportamental cea mai eficienta strategie este sa alegem sa ne confruntam cu situatiile anxiogene, adica daca as opta sa nu ma mai prezint la interviul de selectie pentru un loc de munca, stiu ca acest lucru nu ma ajuta pe termen lung si atunci aleg sa ma prezint.
Ce fac in ziua interviului…..?
– Asteptati-va sa va simtiti nervos/anxios (nu incercati sa eliminati complet anxietatea).
– Ganditi rational: nu sariti direct la concluzii pornind de la reactiile intervievatorilor, incercati sa gasiti dovezi pentru gandurile dumneavoastra.
– Ganditi-va la o strategie daca va simtiti coplesiti – distragerea atentiei (imaginati-va un peisaj placut spre exemplu).
– Incercati sa va calmati – efectuati exercitii de respiratie.
Si in final, acordati-va un premiu, indiferent daca primiti sau nu locul de munca 🙂 !

 

Ramona Pasca
Psiholog, Expert HR LocalJobs.ro

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *